تبلیغات
شرایط ازدواج موقت
شرایط ازدواج موقت
قاعده مترقی اسلام
«ازدواج موقت یكی از مترقی‌ترین قواعد شرعی اسلام است كه در زمینه ارتباط میان زن و مرد طراحی شده است.» این نظر دكتر علی اصغر احمدی مدیر مؤسسه روان‌شناسی دانشگاه تهران - درباره ازدواج موقت است.

 او گرایش به ازدواج موقت را بر اساس یك چرخه، این‌گونه توضیح می‌دهد: «فردگرایی افراد، دور شدن آنها از جمع و گسسته‌شدن تدریجی ارتباطات جمع‌گرایانه، موجب شده ازدواج دائم برای عده‌ای امكان‌پذیر نباشد. وقتی میزان آماری ازدواج دائمی پایین است، ‌اگر قاعده‌ای به نام ازدواج موقت هم نباشد، افراد ناگزیر به روابط نامشروع روی می‌آورند.

 چنین ارتكاب به گناهی وقتی خطرناك می‌شود كه پس از آن، ارتكاب به سایر گناه‌ها هم به‌راحتی انجام گیرد. ترك بسیاری از واجبات، در همین مرحله انجام می‌شود. پس وجود ازدواج موقت به عنوان یك روش شرعی و قانون لازم است».

احمدی معتقد است ازدواج موقت به یك شكل نیست و در حقیقت از نظر اسمی «موقت» است چون دارای زمان مشخص و شروط گوناگون است.

او با اشاره به مسئله زمان‌ ازدواج، از ازدواج یك ساعته تا 99 ساله می‌گوید و تاكید می‌كند كه افراد می‌توانند در این‌گونه ازدواج‌ها، نحوه ارتباط، ‌زمان و میزان آن و البته مبلغی كه به عنوان مهریه به زن تعلق می‌گیرد را مشخص كنند.

 از نظر احمدی این ازدواج، نوعی ازدواج انعطاف‌پذیر است كه افراد می‌توانند خود را با آن تطبیق دهند. آن دسته افرادی كه نیاز به ازدواج دارند، با این روش می‌توانند علاوه بر رفع نیاز، از مشكلات و گناهان ارتباطات غیرسالم هم رهایی یابند. در واقع ازدواج موقت باعث می‌شود آن چیزی كه در نهان جامعه وجود دارد و به دلیل عدم رعایت شئونات شرعی به زنا بدل می‌شود، جنبه شرعی به خود گیرد و راه گناه را ببندد. به نظر دكتر احمدی، موضوع ثبت ازدواج در شناسنامه یا سند - چه در ازدواج دائم و چه در ازدواج موقت - یك امر مدنی است، نه شرعی و به همین دلیل، خواندن صیغه محرمیت میان افراد، بسیار مهم‌تر از ثبت آن است.

احمدی با پاسخ به این سؤال كه آیا حاضر است فرزندانش ازدواج موقت كنند نشان می‌دهد كه فقط در حرف با ازدواج موقت موافق نیست بلكه این جریان برایش خیلی جدی است؛ «اگر من به عنوان پدر مطلع باشم كه فرزندم رابطه‌ای خارج از محدوده شرع دارد، حاضرم با رضایت كامل، شرایط انجام ازدواج موقت را برای فرزندم فراهم كنم تا حداقل آن رابطه مشروع باشد».

مدیر مؤسسه روان‌شناسی دانشگاه تهران با این جمله پاسخ ما را می‌دهد. او البته ذكر می‌كند كه ازدواج موقت برای دخترها مكروه است بلكه این ازدواج برای افرادی سفارش شده كه به هر دلیل از شرایط انجام ازدواج دائم محرومند.

مخالفت با شرع ممنوع
«مگر ما می‌توانیم جلوی شرع اسلام بایستیم؟ ما شیعه‌ایم و موافق تمام قواعد و دستورات دین.» حامد سلیمانیان هر چند با این تصمیم‌گیری، حتی از طرف خانواده و اطرافیانش تحت فشار قرار گرفته ‌اما برای نظر خود دلایل خاصی دارد. حرف‌های او كه مدیریت فرهنگسرای خانواده را بر عهده دارد، خواندنی است؛ «ما نمی‌توانیم اصل ماجرای ازدواج موقت را زیر سؤال ببریم ولی آنچه كه مطرح است این است كه آیا ازدواج موقت در جامعه فعلی ما فرآیند مثبتی است یا نه؟».

 سلیمانیان معتقد است جامعه در مقابل این ماجرا گارد گرفته و این از دو جهت قابل بررسی است؛ اول اینكه چرا جامعه نسبت به ازدواج موقت دید منفی دارد و دیگر اینكه چطور می‌شود این دید منفی را از بین برد. دید منفی جامعه قطعا به خاطر شنیدن، دیدن، خواندن یا تجربه كردن مواردی از تعدد زوجین از جانب افرادی بوده كه نباید ازدواج موقت می‌كرده‌اند یا نتوانسته‌اند بعد از ارتكاب چنین كاری، وضعیت زندگی خود را به صورت متعادل تحت كنترل داشته باشند.

 اما پاك شدن این موضع منفی فقط به آگاهی نیازمند است چون یك وجه ترس، نادانی است و اكثر مردم به خاطر عدم اطلاع، از ازدواج موقت می‌ترسند. مردم نمی‌دانند ازدواج موقت چیست، برای چه افرادی توصیه می‌شود و اصلا چه چهارچوبی دارد. 

صیغه یك نوع نامزدی
«ازدواج موقت موضوعی است كه در صورت فراهم بودن شرایط، واجب است و در غیر این صورت حرام، درست مثل روزه كه برای عده‌ای ممنوع است.»


باهر كه استاد رشته رفتارشناسی دانشگاه شهید بهشتی است، عقیده دارد متعه، صیغه و نكاح منقطع جزء امور خاص هستند. در امور عام، قانون باید راهكار را مشخص كند اما در امور خاص، دستور خدا و نظر مراجع تقلید مهم است. مهم این است كه ازدواج موقت براساس سنت، قرآن، اجماع و عقل، حرام اعلام نشده است.

حسین باهر به فتوای حضرت آیت‌الله گلپایگانی - مرجع تقلید - اشاره می‌كند كه صیغه دختر بالغ رابدون اجازه پدر جایز می داند. باهر به انتقاد از خانواده‌هایی می‌پردازد كه اگر فرزندانشان دوست پسر یا دختر داشته باشند آن را عیب نمی‌دانند اما صیغه - كه یك نوع از نامزدی است - را بد می‌دانند.

استاد رفتارشناسی دانشگاه شهید بهشتی، درباره تفاوت ازدواج موقت ما با ازدواج‌های دوستانه‌ای كه در غرب رایج است، به حلقه مفقوده خدا محوری میان غربیان اشاره می‌كند.

باهر می‌گوید:« در مسائل دینی ما، محور انجام امور، خداوند است، مثل نیتی كه برای خواندن نماز یا گرفتن روزه می‌كنیم. جالب اینكه غربی‌ها بارها اعلام كرده‌اند كه هیچ ساز و كاری در دنیا نتوانسته مسئله جنسی را هدایت كند و تنها فقه شیعه است كه با اتخاذ مكانیزم عقد موقت توانسته این موضوع را هدایت و جهت‌دهی كند. البته خیلی‌ها هم عادت كرده‌اند كه به دین به صورت گزینشی نگاه كنند. نمی‌توان به آنهایی كه می‌خواهند فقط یك تكه از دین را به نفع خود مهم جلوه دهند، اجازه سوءاستفاده داد؛ یعنی اگر كسی بخواهد در اصول اسلام فقط از صیغه بهره‌مند شود، آن شخص باید محدود شود». 

ازدواج موقت تعریف نشده است
فاطمه امینی - مدیر كانون مهر و ماه (مركز برگزاری كلاس‌های آموزشی برای زوج‌های جوان در فرهنگسرای خانواده) – است؛ یكی از موافقان جدی ازدواج موقت كه البته انجامش را در شرایط فعلی دشوار می‌داند. او می‌گوید: «فلسفه وجود ازدواج موقت برای برطرف كردن مشكلات افرادی است كه شرایط لازم برای ازدواج دائم را ندارند. ازدواج موقت از زمان پیامبر(ص) وجود داشته تا اینكه در ایام خلیفه بودن عمر ممنوع می‌شود».

مدیر كانون مهر و ماه می‌گوید: «ازدواج موقت نوعی درمان خاص برای یك معضل خاص است. نمی‌توانیم بگوییم همه جوان‌های ما شرایط ازدواج دائم را ندارند چون همه ما در تجملات غرق شده‌ایم. شرایط ازدواج را خودمان سخت كرده‌ایم و حالا از بالا رفتن سن ازدواج و پایین آمدن آمار ازدواج نگرانیم. به همین دلیل هم نباید فكر كنیم همه جوان‌ها می‌توانند ازدواج موقت انجام دهند.

اما از طرفی هم نمی‌شود ازدواج موقت را كلا قدغن كرد. در واقع این كار نادیده گرفتن واقعیتی است كه در جامعه وجود دارد. واقعیت یعنی افرادی كه باید ازدواج كنند و ازدواج دائم هم برایشان مقدور نیست». امینی از دقیق بودن قواعد شرعی در ازدواج موقت می‌گوید و اینكه ازدواج موقت نمی‌تواند به ضرر دختران تمام شود. او می‌گوید: «براساس قواعد اسلام، دختران باكره برای انجام ازدواج موقت نیاز به اذن پدر دارند و در تمام موارد ازدواج موقت، حدود ویژه‌ای باید رعایت شود كه مدت زمان عقد و میزان مهریه جزو مهم‌ترین آنهاست.»

یكی از تحلیل‌های مهمی كه درباره ازدواج موقت وجود دارد، توسط شهید مطهری بیان شده است. معلم شهید معتقد است بین زمانی كه بلوغ صورت می‌گیرد تا هنگام ازدواج دختران و پسران، فاصله‌ای طولانی وجود دارد كه باعث بروز مشكلاتی خواهد شد. به همین دلیل ایشان موضوع نامزدی اسلامی را مطرح می‌كنند كه همان ازدواج موقت است.

رك:http://www.hamshahri.net/News/?id=25181

 




طبقه بندی: حمایت بزرگان،
ارسال در تاریخ یکشنبه 6 دی 1388 توسط پسرک
قالب وبلاگ